Werken bij

Historie

Het begon allemaal in 1884 met Sieger Dijkstra (oorspronkelijk afkomstig uit Ee, nabij Dokkum), die als een soort zzp’er avant la lettre werkte aan verschillende bouwwerken in Nederland.

Zo bouwde hij mee aan het Rijksmuseum in Amsterdam en het treinstation in Enschede. Op een gegeven moment kwam hij de vrouw van zijn dromen tegen in het Noorden. In diezelfde tijd kocht hij een staatslot en won daarmee 500 gulden. Hij besloot te trouwen en een bedrijf in Oldehove te beginnen. Van het gewonnen geld kocht hij een huis en een werkplaats waarin hij een bouwbedrijfje begon.

Sieger Dijkstra begon met de bouw en verbouw van huizen en boerderijen. Zo bouwde hij een aantal boerderijen in de buurt van Zoutkamp in opdracht van gemeente Groningen. Hiermee kon de gemeente haar voedseltoevoer veiligstellen.

In 1904 overleed Sieger en zijn toen nog minderjarige zoon Sjouke nam het bedrijf over, daarin gesteund door zijn moeder. Een jaar of acht later volgden zijn twee broers.

In 1910 verbreedde het bedrijf haar activiteiten met waterbouw. Zo werd onder andere meegewerkt aan de aanleg van het Van Starkenborghkanaal.

In 1913, toen het bedrijf uit ongeveer 30-35 medewerkers bestond, verhuisde het bedrijf naar Den Ham en in de jaren ’20 werd wegenbouw aan de activiteiten toegevoegd. Zo werd gemeente Leek als vaste klant binnengehaald. Een gemeente waar het bedrijf sindsdien niet meer weg is geweest. Later kwam daar een extra kantoortje bij en inmiddels staat daar het hoofdkantoor op een mooie zichtlocatie aan de A7.

De jaren dertig waren magere jaren en Sjouke Dijkstra raadde zijn zoon Sieger aan om bij provincie Groningen te gaan werken. Hij ging zich daar bezighouden met de aanleg en het onderhoud van waterwegen en bruggen. In de oorlogsjaren was Sieger actief in het verzet en hij wist aanzienlijke hoeveelheden staal afkomstig van de Groninger scheepswerven uit handen van de Duitsers te houden. Toen in de nadagen van de oorlog vele bruggen door de Duitsers werden verwoest, wilde Sieger ze met behulp van dit staal herstellen. Zijn baas bij de provincie haalde hem toen van dit project af en sommeerde Sieger naar de tekentafel. Sieger reageerde hierop door te zeggen dat hij dan per direct ontslag zou nemen om de zaak van zijn vader over te nemen. De dag daarop werd Sieger door de toenmalige Commissaris van de Koningin uitgenodigd voor een gesprek. Of hij niet toch wilde blijven om als de baas van zijn toenmalige baas de wederopbouw van de bruggen te gaan leiden. Maar Sieger had besloten om terug te keren naar het familiebedrijf en hij liet zich daar niet van weerhouden.

Het bedrijf ging toen “Sjouke Dijkstra en zoon” heten. Na de oorlog was er volop werk en het bedrijf groeide naar ruim 180 medewerkers. Grond-, weg- en waterbouw werd de belangrijkste tak van sport.

Oprichter Sieger Dijkstra had als motto “waar we eens geweest zijn, moeten we altijd terug kunnen komen”. Dit motto wordt nog steeds toegepast. De klant staat voorop en door goed werk te leveren, komen vele klanten weer terug voor vervolgopdrachten.

In de jaren ’50 werd er in samenwerking met een wegenbouwer in het zuiden van het land een asfaltfabriek op een boot aangekocht. Deze lag afwisselend in het zuiden en in het noorden van het land. Zo werd asfaltproductie en -verwerking een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden.

Begin jaren ’60 werd in samenwerking met het bitumenbedrijf Smid & Hollander uit Hoogkerk een asfaltcentrale in Aduard gestart. Leuk detail is dat Smid & Hollander, toen de grootste speler in bitumen voor de wegenbouw en dakbedekkingen in Nederland, begin 1900 ooit begonnen is door een lening van de schoonvader van Sieger. Een tweede asfaltcentrale in Friesland volgde al snel.

Het bedrijf groeide verder en was inmiddels één van de grotere spelers in de wegenbouw in het noorden.

De jaren ’73-’75 waren minder goede jaren. Niet alleen sloeg de oliecrisis toe. In diezelfde jaren brandde de asfaltcentrale in Aduard af, er kwam een walsmachinist om door een tragisch ongeval en Sieger Dijkstra werd met darmkanker opgenomen in het ziekenhuis.

Gelukkig herstelde Sieger weer zodat hij nog heel wat jaren in het bedrijf heeft kunnen doorbrengen. Hij maakte er vaak een sport van om, wanneer hij ergens heen moest, alleen maar over wegen te rijden die door zijn eigen bedrijf aangelegd of onderhouden waren. En daar kon hij menig adres in het noorden mee bereiken.

Bij het bereiken van de 100-jarige leeftijd mocht zijn zoon Sjouke-Jan Dijkstra uit handen van de toenmalige Commissaris van de Koningin het predicaat Koninklijk ontvangen. Het bedrijf heette vanaf dat moment Koninklijke Sjouke Dijkstra b.v.

In 1984 was het nog Sjouke Jan Dijkstra (vierde generatie in het bedrijf) die aan het roer stond. In 1998 heeft zijn zoon Sieger het stokje overgenomen. Inmiddels is Sieger Dijkstra (vijfde generatie) aan het bedrijf verbonden als commissaris.

 

Wij weten de weg

Koninklijke Sjouke Dijkstra bestaat al meer dan 130 jaar. Het motto van oprichter Sieger Dijkstra houdt ons nog altijd scherp: ‘Waar we eens zijn geweest, moeten we altijd terug kunnen komen.’ We hechten veel waarde aan een goede relatie met onze opdrachtgevers. Dus hanteren we strenge kwaliteitsnormen, bedenken we hoogwaardige oplossingen en opereren we altijd zo proactief mogelijk. Door onze kennis en ervaring maximaal in te zetten, leveren we een belangrijke meerwaarde aan het succes van projecten van onze opdrachtgevers. Deze meerwaarde zoeken wij ook in de samenwerking met partners. Door innovatie vooruit. Wij weten de weg.

Certificering

Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Koninklijke Sjouke Dijkstra realiseert projecten in grond-, weg- en waterbouw. Wij werken volgens de nieuwste inzichten en zoeken voortdurend naar hoogwaardige oplossingen voor complexe vraagstukken, zodat we onze opdrachtgevers serieus kunnen ontzorgen en met onze specifieke kennis het verschil kunnen maken.

Vestiging Leek

Zernikelaan 8, 9351 VA LEEK
Postbus 136, 9350 AC LEEK
T. 0594 55 24 00
E. info@sjoukedijkstra.nl